Online vindbaarheid

SEO en SEA zijn termen die worden gebruikt in de marketingwereld. Maar wat is het verschil tussen die termen en wat past het best bij jouw bedrijf? De verschillen tussen SEO en SEA zijn groot, maar weet jij hoe het werkt? Wij leggen het in deze blog aan je uit.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Door middel van SEO wil je met je website op organische wijze boven aan in de zoekresultaten komen. Dit doe je door de 200 rankingsfactoren te gebruiken. De 200 rankingsfactoren kan je verdelen over drie pijlers.

Autoriteit

Autoriteit hangt onder andere af van de kwaliteit en de relevante backlinks van je website. Bij de kwaliteit kan je beter iets minder vaak een blog posten die goed is dan elke week een mindere blog posten. Met de links moet je niet links plaatsen op je website die geen toegevoegde waarde hebben. Dat heeft Google ook door en dan kom je op een penalty van Google te staan. Dit zorgt ervoor dat je website slecht of niet goed vindbaar wordt.

Techniek

Bij techniek gaat het vooral om wat er achter de schermen bij jouw website speelt. Bij techniek moet je denken aan de snelheid van je website. Onder andere de laadsnelheid en je websitestructuur hebben een grote impact op het bezoekersaantal dat op je website blijft. In onze blog “zorg dat jouw afbeeldingen zijn geoptimaliseerd” lees jij hoe je jouw afbeeldingen kunt optimaliseren. Dit zorgt voor een minderlange laadtijd van de afbeeldingen.

Content

Content zijn onder andere alle teksten, afbeeldingen en bijvoorbeeld video’s. Bij een tekst schrijven moet je vooral denken aan leesvriendelijke teksten. Denk hierbij vooral om witruimtes, alineagebruik en spelling. Zorg dat je unieke content krijgt op je website. Hoe meer mensen op bijvoorbeeld jouw blogartikel klikken, hoe hoger je blogartikel komt te staan in de zoekresultaten.

Bovenstaande factoren zijn maar een klein deel van alle factoren die van invloed zijn op je website. Wil jij meer weten over de andere factoren? Twijfel en niet en neem vrijblijvend contact met ons op.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Door middel van SEA wil je door een bepaald bedrag te betalen beter vindbaar zijn voor (potentiële) klanten. Dit kost relatief minder tijd en minder moeite. Een website die gebruikt maakt van SEA kan je herkennen door onder andere het kleine tekentje linksboven waar je in kleine letters advertentie ziet staan. Door het gebruik van SEA is het mogelijk om veel bezoekers naar je website toe te leiden. Het voordeel van SEA is dat je gelijk resultaat boekt doordat de advertentie meteen in Google te vinden is. Voor dat je gaat adverteren moet je wel weten welk doel je wil bereiken en welke doelgroep je wil aanspreken. Want als je je doel concreet hebt, en je doelgroep hebt bepaald, kun je effectief adverteren.

Wat is het beste voor jouw bedrijf?

Bij SEO heb je organische resultaten. De resultaten zie je vaak later dan bij SEA. De resultaten van SEO zijn vaak pas na enige tijd zichtbaar. Bij SEO zit er veel meer tijd en moeite in om bovenaan de zoekresultaten te komen dan bij SEA. Maar voor de lange termijn is SEO voordeliger en makkelijker te onderhouden. De conclusie is dat zowel SEO en SEA belangrijke oplossingen zijn om jouw bedrijf zichtbaar te maken. SEA voor de korte termijn en SEO voor de lange termijn. Een combinatie van beide is in de meeste gevallen de juiste oplossing. Weet jij na het lezen van deze blog niet genoeg over de termen SEO en SEA en wil jij meer uitleg? Neem dan contact met ons op voor meer uitleg of eventuele hulp.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden.